Intures hielp het GVB in Amsterdam om veelvoorkomende storingen bij trams terug te dringen. Door een gestructureerde Root Cause Analysis (RCA) en het slim ordenen van storingsdata zijn oorzaken inzichtelijk gemaakt en duurzaam opgelost. Het resultaat: betrouwbaardere trams en meer tevreden reizigers.
De uitdaging
De trams hadden geregeld last van A- en B-storingen, waardoor voertuigen konden uitvallen of niet meer mochten rijden. Dat zorgde voor vertragingen en ongemak. Hoewel het registratiesysteem op orde was, stonden de belangrijkste storingsdetails vaak in vrije tekstvelden. Zonder eenduidige categorieën is het lastig om patronen te herkennen en de meest voorkomende storingen aan te pakken.
De aanpak
1. Data ordenen en classificeren
Storingsmeldingen uit verschillende systemen zijn samengebracht, opgeschoond en eenduidig gecategoriseerd. Honderdduizenden regels met storingsinformatie zijn vertaald naar heldere rubrieken, waardoor snel zichtbaar werd welke problemen het vaakst voorkwamen.
2. Root Cause Analysis (RCA)
Met de gestructureerde dataset heeft Intures een grondige RCA uitgevoerd. Deze methode richt zich op de onderliggende oorzaken in plaats van symptomen. Daardoor konden herhaalstoringen worden doorbroken en verbeteringen worden doorgevoerd die blijvend effect hebben.
Resultaten
- Hogere beschikbaarheid van trams
- Meer tevreden reizigers
- Efficiëntere onderhoudsplanning en betere inzet van monteurs en onderdelen
- Snellere opstarttijd van trams en hierdoor meer tevreden bestuurders
Conclusie
Door vakmanschap in Asset Management te combineren met het slim benutten van data, heeft Intures het GVB geholpen de betrouwbaarheid van het tramnet te verbeteren. Naast het oplossen van storingen zijn ook medewerkers begeleid en getraind, zodat verbeteringen geborgd blijven.



