Risico van ‘invriezen’ hoogoven
In samenwerking met TATA Steel en de betrokken aannemers verzorgde Intures het constructiemanagement voor de vervanging van de secundaire afzuigleiding van de converter in de oxystaalfabriek. Hoogovens draaien normaal gesproken continu, maar soms worden ze stilgelegd voor onderhoud. Dit keer was er 96 uur stilstand gepland, bedoeld voor uiteenlopende onderhoudswerkzaamheden in en rond de oxystaalfabriek. Als deze grens wordt overschreden, bestaat het risico dat de hoogovens ‘invriezen’. Dit zou betekenen dat het weer opstarten van de hoogovens complicaties met zich mee zou brengen.
Een onverwachte complicatie
Intures besloot deel te nemen aan dit project, dat werd geschat op een benodigde stilstand van 94 uur. Dit liet dus weinig ruimte voor fouten. Terwijl de tijd wegtikte, dook er echter een onvoorziene complicatie op: een leiding bleek dubbelwandig te zijn. Dit stond niet in de oude documentatie, waardoor men er pas na het losbranden achter kwam dat de leiding niet loskwam. Een onderzoek was nodig om te achterhalen wat er precies aan de hand was. De klok bleef echter doortikken…
Veilig manoeuvreren onder uitdagende omstandigheden
Zowel de aannemer als Intures hadden al het mogelijke voorbereidende werk verricht, en dat bleek essentieel. De klus was uitdagend omdat zowel een stuk leiding binnen als buiten vervangen moest worden, evenals een tussenliggend S-stuk. Buiten lag de uitdaging in het omzeilen van bestaande obstakels, zoals een stoomleiding en een oude kraanbaan die in de weg zaten. Het vergde uiterste precisie en veiligheid om de oude leiding te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Binnen mocht de kraanbaan niet worden gebruikt, en moesten windverbanden worden verwijderd. Hierdoor zaten technische experts van TATA Steel nauwlettend op het project, zelfs al in de voorbereidingsfase.
Voorbereiding als sleutel tot nauwkeurigheid
Het Intures-team hield de voortgang gedurende alle 94 uur nauwgezet in de gaten, waarbij in ploegendiensten werd gewerkt. De gezamenlijke zorgvuldige voorbereiding bleek een cruciale factor om de deadline te halen. Nadat de buiten- en binnenleiding op hun plek waren gezet en het S-stuk correct gepositioneerd was, moest er nog een stuk van 3 à 4 centimeter worden overbrugd. Alle leidingstukken zouden geflenst en vervolgens afgelast worden met een lasband, maar een dergelijke afstand opvullen door te lassen zou simpelweg te lang duren. Daarom was vooraf een metalen verbindingsstuk voorbereid dat tussen het S-stuk en de binnenleiding gelast kon worden. Het enige wat nog nodig was, was het stuk op maat maken. En zo was de klus geklaard!
Ben je ook op zoek naar een betrouwbare partner voor jouw onderhoudsproject, of wil je werken aan uitdagende technische opdrachten? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!