Snel & feitelijk beslissen over levensduur assets
Allemaal willen we duurzaam met assets omgaan, maar daarvoor staat helaas geen grote pot goud aan het eind van de regenboog. Gelukkig is er tegenwoordig altijd wel budget beschikbaar voor veiligheid en onderhoud, maar ook daaraan zitten grenzen. Hoe maakt u dan de juiste keuzes?
Binnenshuis beslissen – risico & budget
Veiligheid is onbetaalbaar, maar prioriteiten liggen in organisaties niet altijd bij de (secundaire) assets. Gepland onderhoud brengt naast complexe coördinatie en natuurlijk de materiaalkosten vaak ook een stilstand met zich mee, terwijl operationele continuïteit meestal essentieel is. De afweging van risico’s tussen wat er kan gebeuren als u geen levensduur verlengde maatregelen neemt versus de impact van het onderhoud moet dan gemaakt worden. Tegelijk is kosteninzicht nodig, zodat er een lijn getrokken kan worden in de zin en onzin van levensduur verlengende activiteiten. En dat moet door de asset eigenaar of -beheerder vaak ook nog voor vele assets worden uitgeplozen en bepaald. Werk!
Buitenshuis beslissen – beschikbaar & betrouwbaar
De beslissingen maken, onderbouwen maar vooral ook intern motiveren is dan ook complex en uitdagend werk. Met die reden bestaat bijvoorbeeld Intures, wij nemen inspectiewerk uit handen en werken adviezen uit op basis van alle normen, wetten en bedrijfsverzoeken. En mocht het voor een organisatie fijn zijn om meer aspecten van het beheer uit te besteden, dan zijn wij ook inzetbaar voor ontwerp en werkbestekken opstellen tot en met implementatie van de activiteiten aan toe. Wij horen vaak dat de reden dat onze klanten langdurig een relatie met ons hebben is dat wij flexibel zijn in de planning en betrouwbaar resultaat leveren. In een recent artikel gaven wij aan hoe wij onze interne processen daarvoor continu blijven optimaliseren.
Data gedreven beslissen & visueel voordeel
Intern werken we met die reden al enkele jaren met een door onszelf ontwikkeld inspectieplatform. Op locatie worden inspecties digitaal vastgelegd, gestructureerd en gekoppeld aan de benodigde overzichten. Ten behoeve van de vormgeving van onze asset management adviezen en offertes hebben wij ondertussen mooie functionaliteiten uitgewerkt. Deze zijn in overzichtelijke dashboards gegoten, voor verschillende toegangsprofielen. Want wij geloven erin dat iedere partij die met de assets gemoeid is in dezelfde omgeving moet kunnen werken, veilig en met passende bevoegdheden. Omdat iedere professie eigen taalgebruik en werkmethode heeft, werken wij zoveel mogelijk visueel: zowel in 3D als in 2D. Zo houden we de digitale omgeving zo dicht mogelijk bij hetgeen waar het iets over zegt: de asset zoals die op locatie bestaat.
Less is more – activiteiten van waarde
Dan nog: hoe gebruiksvriendelijk software ook is, met meerdere pakketten werken is een crime! Alleen al de wachtwoorden en computerlocaties kunnen een drempel zijn. Wij hebben het platform destijds voor onszelf ontwikkeld om bureauwerk te elimineren en versnellen. Om onze tijd te kunnen besteden aan de waarde toevoegende activiteiten: het inzetten van onze kennis en ervaring voor inspectie, engineering en coördinatie. Inmiddels zijn we met een grote klant van start om ons platform te delen voor hun gebruik. Daarvoor zullen we de asset management functionaliteiten verder ontwikkelen. Ook zijn we druk bezig met directe sensorenkoppelingen die zullen gaan voorspellen wanneer inspecties nodig of overbodig zijn!
Inturested? Neem contact op met Jarno Water om meer te horen over ons platform, diensten en eventuele samenwerkingsmogelijkheden.